- Volkswagen wil sportwagenmerk Porsche als zelfstandige entiteit naar de beurs brengen.
- Analisten stellen dat er een prijskaartje van minstens 60 miljard euro aan de autofabrikant hangt.
- Als reactie op het nieuws schoten de aandelen van zowel Volkswagen als Porsche SE, zoals de holding van de familie Porsche-Piech op de beurs heet, omhoog.
- Lees ook: Porsche wil vrouwen in Duitsland verleiden met roze sportwagens – marketingexperts vinden die strategie nogal twijfelachtig
Volkswagen wil sportwagenmerk Porsche zelfstandig naar de beurs brengen. Daarover is het Duitse autoconcern momenteel in vergevorderde onderhandelingen met grootaandeelhouder Porsche SE. Een definitieve beslissing is nog niet genomen.
Een losse gang naar de beurs van het zeer winstgevende Porsche zou een makkelijke manier zijn om extra geld op te halen voor investeringen. Analisten van Bloomberg Intelligence schatten dat aan Porsche in zijn geheel een prijskaartje kan worden gehangen van 60 miljard tot 85 miljard euro. Tegenover de Financial Times laten andere analisten weten dat ze de waarde hoger inschatten: op maximaal 200 miljard euro.
De beursgang zou vooral komen omdat VW onder hoge druk staat om het aanbod te elektrificeren. Het naar de beurs brengen van Porsche AG zou flink wat waarde losmaken en daarmee een groot deel van de overstap naar elektrische auto’s kunnen financieren.
Volgens Volkswagen zijn er intern al afspraken over een soort raamwerkovereenkomst, die de basis moet vormen voor verdere stappen in de voorbereiding van een mogelijke notering. Maar het laatste woord daarover is nog aan het bestuur en de commissarissen van het autoconcern.
De familie Porsche-Piech heeft een holding op de beurs, Porsche SE, die 53,3 procent van de aandelen in VW bezit. Deze partij heeft al aangegeven aandelen in Porsche AG te kopen als het via een IPO op de beurs verschijnt. Het zou naar verluidt aandelen in VW verkopen om deze transactie te financieren.
Volkswagen wordt overschaduwd door Tesla
Sportwagenmerk Porsche, ook wel bekend als Porsche AG, werd opgezet in 1931 door Ferdinand Porsche. Hij heeft in de jaren dertig ook de eerste Volkswagen ontworpen in opdracht van het naziregime. In de loop van hun bestaan hebben de twee autobouwers altijd nauwe banden gehad. Maar het sportwagenmerk is pas zo'n tien jaar onderdeel van de Volkswagen Group, waartoe bijvoorbeeld ook Audi, Lamborghini en Bentley behoren.
Bij Volkswagen gaan al jaren stemmen op voor een minder gecentraliseerde bedrijfsstructuur om wendbaarder te worden en beter de concurrentie aan te kunnen gaan met partijen als fabrikant van elektrische auto's Tesla. De Duitsers hebben met de Volkswagen ID.4 en de Porsche Taycan eveneens elektrische modellen, maar wat betreft marktwaardering worden ze tegenwoordig flink overschaduwd door Tesla.
Als reactie op het nieuws schoten de aandelen van zowel Volkswagen als Porsche SE omhoog. De aandelen noteerden op het moment van schrijven respectievelijk 9,5 en 11,8 procent hoger.
Vorig jaar kwam er vergelijkbaar nieuws naar boven. Toen werd er ook gespeculeerd over een beursgang in 2022.